معلومات ها و اندوخته ها
سراج الدين اديب سراج الدين اديب



مقدمه :

در مسايل وبحث های اجتماعی در زمينه علمی، فرهنگی، تاريخی و سياسی بعضی اوقات پيش ميايد که بسياری از اندوخته ها بر اثر گذر زمان از حافظه ها دور مانده و يا مواد مورد نظربه زود ترين فرصت ممکن کمترمساعد گردد و اين مسايل خود باعث سکتگی درارائه بيان ونوشته های مطالب در کاراجتماعی گردد و بخصوص برای آنعده که ميخواهند در زمينه مسايل تاريخی و سياسی چند سياه مشقی را به هموطنانش عرضه کنند و يا اينکه در جروبحث های اجتماعی به ديالوگ( گفت و شنود ) می پردازند، بناً با در نظر داشت موضوع فوق اينک چند مطلب ذيل را خدمت خوانندگان عزيز بر ميشمارم تا داشته آيد بکار :


سازمانها و پيمانهای سياسی و اقتصادی معروف

( مطالب يک )


§ آ. س. آ. ن : پيمان اقتصادی کشور های جنوبشرقی آسيا است که با حمايت امريکا در ظاهر جهت توسعه اقتصادی کشورهای جنوبشرقی آسيابوجود آمده و در باطن جهت تحکيم موقعيت سياسی امريکا در منطقه است، اين پيمان مخفف Association of South East Asian Nation بوده و اعضای آن عبارتند از: اندونزی، مالزی، فليپين، سنگاپور،تايلند، برونئی .

§ اتحاديه اعراب : در سال 1945 با شرکت کشورهای اردن، سوريه ، عراق، عربستان، مصر و يمن تشکيل شد مرکز آن در قاهره و هدف از تشکيل اين اتحاديه جلوگيری از ايجاد اسرائيل بود، بعد ها ساير کشور های عربی و همچنين ساف ( سازمان آزاديبخش فلسطين ) به عضويت آن در آمدند، پس از اخراج مصر از اتحاديه اعراب ( بعلت انعقاد پيمان کمپ ديويد ) مرکز اين اتحاديه به تونس منتقل گرديد.

§ اوپک : مخفف جملهOrganization of Petroleum Exporting Contries يعنی سازمان کشور های صادر کننده نفت می باشد، مقر آن در وين ( پايتخت اطريش ) و اعضای آن عبارتند از : ايران، عربستان ، عراق، کويت ، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، گابن، نيجريه، ليبی، الجزاير، ونزويلا، اکوادر.

§ جامعهء اقتصادی اروپا : پس از جنگ جهانی دوم با پيشنهاد امريکا جهت کمک به کشور های اروپائی بوجود آمد قرار داد همکاريهای اقتصادی کشور های اروپائی و امريکا در 1948 ميلادی در پاريس امضأ شد و اعضای آن عبارتند از: المان، هسپانيا، اتريش، ايرلند، ايتاليا، ايسلند، انگلستان، بلجيم، پرتگال، ترکيه، دنمارک، سويدن، لوکزامبورک، فرانسه، تر کيه، ناروی، هالند، يونان.( در بازار مشترک اروپا که در سال 1957ميلادی تشکيل گرديد، اتريش ايسلند، ترکيه، سويدن و ناروی عضويت ندارند ) .


§ جنبش عدم تعهد : اعضای عدم تعهد کشور هائی هستند که نه وابسته به ناتو ميباشند و نه به ورشوبودند، اين جنبش در 1955 در شهر باندونگ اندونزيا پايه گذاری شد وبنيان گذاران آن عبارت بودند از : جمال عبدالناصر از مصر، دکتر احمد سو کارنو از اندونيزی، جواهر لعل نهرو از هند و ژوزف بروز ( مارشال تيتو ) از يو گوسلاوی، اولين اجلاس رسمی، کشور های عضو جنبش عدم تعهد در 1961ميلادی در بلگراد بود ، و ايران در 1979ميلادی ( در کنفرانس کوبا) به عضويت اين سازمان در آمد.

§ سازمان وحدت افريقا : هدف از تشکيل اين سازمان همکاريهای اقتصادی و سياسی کشورهای افريقا است و تمام کشور های افريقائی بجز افريقای جنوبی در آن عضو هستند، مقر اين سازمان در آديسه بابا مرکز اتيوپی ميباشد .

§ سالت : اين کلمه مخفف جملهStrategic Arms Limitation Treaty ميباشد و هدف آن مذاکرات سران شوروی و امريکا در جهت محدود ساختن سلاحهای هسته ای بوده است، اولين دور مذاکرات پس از بحران کوبا در 1963 م ( 1342 خورشيدی ) انجام گرفت .

§ سنتو : اين کلمه مخفف جملهCentral Treaty Organization بوده و هدف از ايجاد اين پيمان همکاری کشور های منطقه در جلو گيری از نفوذ کمونيسم بود، اعضای آن عبارت بودند از : ايران، ترکيه، انگلستان، پاکستان ، و( امريکا، ناظر اين سازمان بود) ، پس از پيروزی انقلاب ايران از اين پيمان خارج گرديد و با خروج ايران اين سازمان کارآيی خود را از دست داد.


§ سيتو : اين کلمه مخفف South East Asia Treay Organization می باشد و هدف از ايجاد آن همبستگی نظامی کشور های جنوب شرقی آسيا و اقيانوسه است اعضای آن عبارتند از : استرليا، نيوزيلند، تايلند، فليپين ، پاکستان، فرانسه ، امريکا .

§ شورای همکاری خليج فارس : پيمان مشترک دفاعی کشور های حاشيه خليج فارس است که در جريان جنگ تحميلی در 1981ميلادی منعقد گرديد و اعضای آن عبارتند از : عربستان، کويت، قطر، امارات متحده عربی، بحرين، عمان .

§ طرح مارشال : اين طرح که بنام جرچ مارشال وزير خارجه امريکا پس از جنگ جهانی دوم معروف است کمکهای اقتصادی امريکا به کشور های اروپای مرکزی و غربی است جهت جلوگيری از نفوذ کمونيسم و همچنين بمنظور توسعه اقتصادی اين کشور ها .

§ کمپ ديويد: پيمان سه جانبه اسرائيل، مصر، امريکا، در محلی به همين نام در ايالات متحده درسال 1979ميلادی بود که بموجب آن مصر، اسرائيل را به رسميت شناخت .

§ ناتو : اين کلمه مخفف جملهء North Atlantic Treaty Organization يعنی سازمان نظامی آتلانتيک امريکا بوجود آمده است. درسال 1949ميلادی در واشنگتن تشکيل گرديد و اعضای آن عبارتند از : امريکا، انگلستان، بلجيم، هالند، لوکزامبورگ، کانادا، ايسلند، پرتگال، دنمارک، ايتاليا، ناروی ، المان، ترکيه، يونان، (فرانسه در 1966 کناره گيری کرد ). ده کشوراروپای مرکزی و شرقی روز شنبه اول می 2004 به عضويت کامل پيمان آتلانتيک شمالی « ناتو» در آمدند که عبارتند از: قبرس، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، ليتوانی، مالت، لهستان، اسلواکی و اسلوونی.به اين ترتيب شمار اعضای اتحاديه اروپا از 15 کشور به 25 کشور افزايش يافت و مساحت آن 25 درصد بيشتر شد و جمعيت آن 20 درصد افزايش يافت ونفوس آن به 450 ميليون نفر خواهد رسيد.اتحاديه اروپا از لحاظ جمعيت به بزرگ ترين بازار واحد چند مليتی در جهان تبديل خواهد شد، با اين حال پيمان تجارت آزاد آمريکای شمالی از لحاظ قدرت اقتصادی همچنان بزرگ تر از اين مجموعه باقی خواهد بود.


§ ورشو :پيمان نظامی شوروی و کشورهای بلوک شرق اروپابود که درسال 1955ميلادی در ورشو( پايتخت پولند – لهستان ) پايه گذاری شد، مرکزآن در مسکو و اعضای آن عبارت بودند از : شوروی ، المان شرقی، پولند، مجارستان، چکوسلواکی، بلغارستان، رومانی،( البانی در 1961 کناره گيری کرد ). پس از اتحاد دو المان و پاشيده شدن شوروی اين سازمان نيز منحل گرديد.
December 20th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي